Onlangs las ik een artikel waarin werd verondersteld dat de evolutie van de vergaderindustrie zoals we die kenden voor Covid 19 even rampzalig is als voor de muziekindustrie of gedrukte media. Hiermee bedoelde men dat door de digitalisering deze branche voor altijd zal veranderen. Met de komst van internet liepen de krantenoplages immers schrikbarend terug. Datzelfde geldt voor de CD verkoop. Een instituut als de Free Record Shop, dat in haar hoogtijdagen alleen in Nederland al 72 filialen had is helemaal uit het straatbeeld verdwenen. CD’s werden voor een habbekrats gebrand op de computer.
Ik moet zeggen dat ik na het lezen van het artikel een moment van verbijstering had en zonder het zelf te beseffen een film voor mijn ogen voorbij zag komen waarin het fysiek vergaderen als een nachtkaars uitging en werd overgenomen door het videovergaderen. Gelukkig ging, toen ik zat te doemdenken mijn mobiel af voor een geanimeerd gesprek met een oude vriend. Waardoor ik wat afleiding had en niet meer de focus had op dat vervelende artikel.
Toch spookte die avond constant de vraag door mijn hoofd: “Zijn we echt een krimpende sector? Zullen wij als fysieke vergaderbranche na Covid 19 ten dode opgeschreven zijn en uitsterven als dinosaurussen?"
Toen ik de volgende morgen, onder het genot van een dampende kop cappuccino, het artikel nog eens terug las kwam ik tot inkeer. Het is natuurlijk waar dat we een grote sprong hebben gemaakt op het gebied van vergaderingen die vóór de pandemie al virtueel waren. De skype-oproepen verlopen via interactieve online platformen waarmee we de afgelopen jaren al vertrouwd zijn geraakt.
Ik stelde ik mezelf een paar prangende vragen:
- Biedt het bijwonen van een webinar mij het netwerken dat ik ervaar tijdens een face-to-face conferentie? Zijn ze in staat om dezelfde menselijke relaties en duurzame partnerschappen op te bouwen?
- Verwarmt de kick-off van een nieuw product op een scherm het enthousiasme van het verkooppersoneel, zoals de lancering van een "live" product?
- Kan de verandering in gedrag en motivatie die we na een incentive reis wensen, bereikt worden met een virtuele reis?
- Vergaderen kan online, maar kunnen bijvoorbeeld bruiloften ook online worden gedaan?
Al die vragen kon ik met een volmondig NEE beantwoorden. Daarom ben ik van mening dat de evenementenlocaties snel weer zullen floreren als voorheen. Wellicht komen er wat aanpassingen. Er komt misschien wat meer aandacht voor veiligheidskwesties en er komt zonder twijfel een toename van hybride evenementen. Maar als de pandemie straks volledig achter de rug is zal onze geliefde vergaderindustrie nog steeds een vitale sector zijn. Ook als de mensen steeds vaker thuis zullen werken verkiest men fysieke vergaderingen om toch maar affiniteit met de collega’s te houden. En dat stemt mij vrolijk.