Vooral in het bedrijfsleven wordt communicatie gebruikt om o.a. te verkopen, om relaties op te bouwen, samen te werken aan projecten, klantenondersteuning te bieden en nog enorm veel meer. Wist u dat lichaamstaal 55% van je communicatie uitmaakt?
Of u nu face-to-face vergadert of videoconferenties gebruikt, houd de volgende 5 tips in gedachten voor een betere lichaamstaal terwijl u face-to-face communiceert.
Wees altijd bewust van hoe u uzelf en uw boodschap presenteert door middel van uw lichaamstaal.
1. Zorg ervoor dat er niets wordt gekruist
Wees ontspannen. Als u uw armen, benen of voeten gekruist hebt, kan dit opgevat worden als afgesloten voor uw vergadergenoten. Hoewel het kruisen van uw armen een teken kan zijn dat iemand zich op zijn gemak voelt, zullen de meeste mensen dit interpreteren als negatieve lichaamstaal. Voorkom verwarring en stel uzelf open voor de mensen met wie u afspreekt.
Een kleine tip als u een jas draagt, doe deze dan open voor of aan het begin van de vergadering, dit wekt namelijk de indruk dat u open en eerlijk bent.
2. Leun iets naar voren en naar de persoon die spreekt
Voorover leunen wekt de indruk dat u geïnteresseerd en betrokken bent in de gesprekken. Het laat de persoon die spreekt weten dat u aandacht schenkt aan wat ze te zeggen hebben.
Wanneer u online videovergadersoftware gebruikt of in een vergaderruimte met hardware voor videoconferenties, kunt u dezelfde indruk wekken door licht naar de camera te leunen. Als u een laptop met een webcam gebruikt, raad ik u aan om uw beeld-in-beeld te controleren om er zeker van te zijn dat uw houding er natuurlijk uitziet en dat u niet te dicht bij de camera leunt. Als men bijvoorbeeld alleen uw voorhoofd kun zien, dan zit u te dicht bij de camera.
3. Het spiegelen van iemands gedrag kan een verstandhouding opbouwen
Spiegelen bouwt onbewust een sterkere band op tussen u en de persoon met wie u op dat moment communiceert. Besteed aandacht aan hun ademhaling en tempo tijdens het spreken, en probeer dan hetzelfde te doen. Zorg ervoor dat wanneer u bewegingen spiegelt, u dit geleidelijk doet en niet elke beweging die ze maken spiegelt, want dan bereikt u snel de irritatiegrens.
4. Maak oogcontact
Direct oogcontact is een gemakkelijke manier om vertrouwen op te bouwen bij een persoon en is een compliment voor de meeste mensen. Dit kan een beetje lastig zijn bij video, maar als u rechtstreeks in uw camera kijkt, krijg u de indruk dat u oogcontact maakt met de mensen die waarmee u vergadert.
Hoewel oogcontact in de meeste vergaderingen een goede zaak is, moet u zich u wel bewust zijn van eventuele cultuurverschillen, omdat in sommige culturen oogcontact kan worden geïnterpreteerd als een teken van gebrek aan respect.
5. Let op hoe je iemand de hand schudt
Hoewel er sinds de coronacrisis nauwelijks nog handen worden geschud wil ik het toch benoemd hebben. Er is bij het handen schudden namelijk een perfecte balans, niet te hard, maar ook zeker niet te zacht. Uw handdruk is uw eerste indruk om uw vertrouwen te tonen. Volgens de Australische lichaamstaalexpert Allan Pease kan een handdruk de uitkomst van een interactie beïnvloeden, omdat het u dominantie of onderdanigheid bevestigt.
Face-to-face communicatie is erg belangrijk bij het opbouwen van sterkere relaties met teams en klanten. Tijdens een persoonlijke ontmoeting of het gebruik van videoconferenties kunnen zelfs de kleinste details de manier veranderen waarop u door anderen wordt waargenomen.
Als u zich bewust bent van uw lichaamstaal, kunt u vertrouwen en betrouwbaarheid tonen en betere zakelijke relaties opbouwen. De volgende keer dat je een gesprek met iemand hebt, denk er dan eens over na hoe je lichaamstaal zou kunnen worden waargenomen en probeer enkele van deze eenvoudige tips te gebruiken, het zou je misschien die droombaan kunnen opleveren of die grote verkoopdeal kunnen winnen waar u aan hebt gewerkt.